20 دسامبر 2022- مطالعه ای که اخیرا در مجله یCardiovascular Diabetology  منتشر گردید، نشان می دهد که شاخص غیرطبیعی قوزک- بازویی (ABI) در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 با زمان کمتر در محدوده (TIR) همراه است و این همبستگی قوی تر از HbA1c است. بنابراین، نقش TIR باید در ارزیابی بیماری‌های عروقی اندام تحتانی مورد تاکید قرار گیرد.

"زمان در محدوده ی هدف بودن قند خون" یا TIR، یک معیار جدید برای کنترل قند خون است که ارتباط نزدیکی با میکروآنژیوپاتی دیابتی و سایر عوارض مزمن دارد، اما هیچ مطالعه ای ارتباط بینTIR  و آنژیوپاتی اندام تحتانی را بررسی نکرده است. بنابراین، دکترYinghua Wei  و همکارانش از دانشکده ی پزشکی دانشگاه نانجینگ در جیانگ سو در چین، به بررسی رابطه ی بین TIR و شاخص غیرطبیعی قوزک- بازویی در دیابت نوع 2 پرداختند.

برای این منظور، محققان به صورت گذشته نگر اطلاعات بیماران را از پایگاه داده جمع آوری کردند و تجزیه و تحلیل مقطعی انجام دادند. آنها در مجموع 405 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 را وارد مطالعه کردند. ABI، بر اساس مقادیرمساوی و کمتر از 0.9، بیش از 0.9 و کمتر از 1.3، ≥ 1.3 به گروه های کم، نرمال و بالا درجه بندی شد. به همه ی بیماران دستگاه سنجش مداوم قند خون یا CGM داده شد.TIR ، به عنوان درصد زمانی تعریف شد که در آن قند خون در محدوده ی 3.9 تا 10 میلی مول در لیتر در طی یک دوره 24 ساعته قرار دارد. از آنالیز اسپیرمن برای بررسی همبستگی بینTIR وABI غیر طبیعی استفاده شد. نویسندگان از رگرسیون لجستیک برای بررسی اینکه آیاTIR یک عامل خطر مستقل برایABI غیرطبیعی است، استفاده کردند.

این مطالعه به یافته های زیر منجر شد:

· شیوع کلی شاخص غیرطبیعی مچ پا-بازویی 20.2 درصد (کم ترین 4.9 درصد و بالاترین 15.3 درصد) بود.

· در بیماران با مقادیر غیر طبیعی ABI، TIRکمتر بود.

· با افزایش چارک TIR، شیوع ABI غیرطبیعی کاهش یافت.

· ABIغیر طبیعی با TIRهمبستگی منفی و با فشار خون بالا، سن، مدت زمان دیابت، اوره، کراتینین سرم (Scr)، نسبت آلبومین به کراتینین ادرار(ACR)، زمان بالاتر از محدوده(TAR)، میانگین قند خون(MBG) ، همبستگی مثبت داشت.

· رگرسیون لجستیک ارتباط قابل توجهی بینTIR وABI غیرطبیعی را نشان داد، در حالی کهHbA1c  و اندازه‌ گیری‌های نوسانات قند خون هیچ ارتباط مشخصی باABI غیرطبیعی نداشتند.

· مقادیرLDL (لیپوپروتئین با چگالی کم) در بین گروه‌هایABI کم و بالا و مقادیر کراتینین سرمدر بین گروه‌های ABI نرمال و کم، تفاوت معنی‌داری با هم داشتند.

· از نظر TIR، سن، اوره، ACR،TAR  و MBG بین گروه‌های ABI نرمال و بالا و از نظر طول مدت دیابت بین گروه‌های ABI نرمال و کم، و نرمال و بالا تفاوت معنی‌داری وجود داشت.

این یافته‌ها ارتباط معنی‌ داری را بین TIR پایین و مقادیر غیرطبیعی ABI در بیماران دیابت نوع 2 پس از تنظیم عوامل خطر قلبی عروقی و  HbA1c(استاندارد طلایی سنتی کنترل قند خون) نشان داد. این نشان می دهد که غربالگری ABI برای بیماران با مقادیرTIR پایین، باید در کار بالینی مورد تاکید قرار گیرد تا با شناسایی بیماران پرخطر و انجام زودهنگام مداخله، نتایج بالینی این گروه از بیماران بهبود یابد.

محققان نوشتند: این که آیاTIR بهینه ممکن است به کاهش خطر غیرطبیعی ABI و جلوگیری بیشتر از پیشرفت بیماری قلبی عروقی و کاهش مرگ و میر ناشی از آن در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند، باید توسط مطالعات آینده نگر بیشتر ثابت شود.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/time-in-range-better-than-hba1c-for-predicting-lower-limb-vascular-diseases-among-diabetics-104227